Tema u fokusu

Una Bejtović: Trening javnog nastupa je business investicija


Sa preko 30 godina iskustva u javnom govorništvu, kroz medije i odnose s javnošću – stotine radio i TV programa, te kao moderatorica na stotine događaja – od press konferencija, panel diskusija, konferencija, ceremonija, gostujućih predavanja, TEDx talka i motivirajućih govora, Una Bejtović, vlasnica i direktorica agencije Bejtovic Communications, zasigurno je osoba koja će se naći visoko na listi prijedloga ukoliko budete tražili pomoć u savladavanju treme, straha i kanalisanju stresa u javnom nastupu. Posao direktora, menadžera, političara ili bilo koje osobe koja se javno eksponira nije da sve zna, ali mora znati ko zna. O javnom nastupu naša sugovornica zna sve.

“Tridesetogodišnje stvarno iskustvo, kroz master-class, pretačem u konkretne savjete kako da svako zablista u javnom nastupu,” kaže Bejtović za Poslovne novine.

O formi i suštini

Forma ili suština ili i suština i forma – možemo li napraviti usporedbu koji su i u kojoj mjeri faktori važniji u javnoj prezentaciji/nastupu?

“Javni nastup je spoj kvalitetnog sadržaja u adekvatnoj formi. Teško je tu razdvojiti šta je važnije jer, koliko god neko bio stručan i imao šta za reći, ako mu izvedba nije na adekvatnoj razini njegova/njena poruka neće biti prenesena do ciljne javnosti uslijed niza razloga. Takvih je primjera u našem svakodnevnom javnom govoru previše. S druge strane, neko može uvježbati sve ono što su neka ključna načela forme prilikom prezentiranja, ali ako nema kvalitetan sadržaj niti autentičnost u izlaganju, sve izgleda samo kao šuplja priča. Zbog toga je važno pripremati se za javne nastupe, kako bi to bio krunski spoj i kvalitetnog sadržaja i zanimljive forme.”

Može li se svako, ali zaista, naučiti vještinama javnog nastupa i, naravno, naučiti ih primijeniti u stvarnoj situaciji? Može li svako od nas savladati tremu i naučiti pod pritiskom artikulirati vlastite misli i fokusirati se na situaciju zbog koje se jesmo našli tako izloženi (pr)ocjeni drugih ljudi?

“Da, javni nastup nije bauk. To je i naziv mog master-classa jer želim skinuti tu toliku famu oko javnog nastupanja. Naravno, neki imaju više talenta, manje straha, više ili manje iskustva kroz školovanje, poslove koje obavljaju, ali svima je potreban neovisni pogled sa strane da se evaluira kvalitet te izvedbe, identificiraju stvari koje kod sebe teško sami možemo otkriti, a onda i da se poradi na njihovoj korekciji ili unapređenju. Nije javni nastup samo za ekstroverte.”

O muškarcima i ženama

Ko su Vaši klijenti – privrednici, političari, javne ličnosti? Ko najviše traži Vaše treninge javnog nastupa i ko bi trebao, naravno?

“Najčešće su to zapravo ljudi koji su osvijestili da im je potrebna pomoć i ne libe se tražiti savjet stručnjaka/inje. Puno bi ih više trebalo biti iz svijeta politike, privrede i općenito onih koji su često u javnom diskursu jer svi pobrojani čine većinski sadržaj koji konzumiramo kroz razne komunikacijske, medijske platforme. Svi koji su ikad pozvani da gostuju na konferenciji, panel diskusiji, televiziji, na fakultetu, svi kojima je bitna njihova lična reputacija, ali i reputacija kompanija i institucija koje predstavljaju trebali bi proći kroz profesionalni trening javnog nastupa. Jer, ukoliko ste dobili priliku, a niste prenijeli poruku – to je promašena prilika, a često i bačen novac.
Želim naglasiti, jer mi se čini da je jako važno, da su žene te koje češće traže pomoć za javni nastup. Možda razlog leži u činjenici da su po prirodi pod većim povećalom i traži im se svaka greška, te ih i kulturološki svako izdvajanje iz mase čini podložnim vanjskim komentarima i utjecajima. A i lakše im je priznati da u nečemu nisu najbolje, pa to žele unaprijediti.”

Čemu, konkretno, možete naučiti polaznike Vašeg master-classa?

“Pa kako smo i počeli sa pričom o formi i sadržaju, prvobitno osvijestimo šta je potrebno za uspješnu prezentaciju, a potom šta čini uspješnog prezentatora. Potom se bavimo tremom i neverbalnom komunikacijom, jezičkom ekonomijom, kreiranjem i prilagođavanjem poruke ciljnim javnostima, a onda i treningom pred kamerom.”

O treninzima i tehnikama

Koje tehnike koristite na Vašim treninzima? Koliko traje obuka?

“Obuka se prilagođava zahtjevima klijenata. Može trajati dan, dva, a može se napraviti i neki kontinuirani paket u kojem se prolaze razni stvarni scenariji. Baš sam jedne godine pred konferenciju Pouzdanost radila sa jednim CEO-om koji je znao da ga čeka izlaganje na konferenciji. Prvo smo definirali poruke, radili na govoru, a onda trenirali i kako da to uspješnije izgleda. Zavisi sve koliko neko intenzivno želi da radi na usavršavanju svojih vještina javnog prezentiranja.”

Raste li uopće svijest o tome koliko je javni nastup, prezentacija sebe ili usluga koje nudimo stvarno važna? Primjećujete li Vi to?

“Nažalost, ne. Kod nas je sve pod parolom „lako ćemo“, a zapravo smo retorički vrlo neosviješteno društvu, puno šuplje priče, puno pričamo, malo kažemo. I da, ljudi vole sebe da slušaju, pa na raznim konferencijama imaju duplo duža izlaganja nego što bi to trebalo, a ne znaju da što su kraći to su svima simpatičniji.”

O sujeti i ljudskom pamćenju

Koliko nas sujeta zaustavlja u tome da napravimo prvi korak i kažemo “Stvarno bi ovo moralo ili moglo biti bolje, vrijeme je da posložim i taj dio predstavljanja sebe ili kompanije”?

“Pa sigurno je riječ ne samo o sujeti nego o nekom uvriježenom mišljenju u našem društvu da, ako je neko direktor kompanije, mora da zna – sve. Ne mora. Njegovo je da upravlja kompanijom, a da sluša savjete savjetnika/ica iz raznih oblasti, pa tako i trenera/ice za javni nastup.”

Kada već spominjemo sujetu, može li se raditi na njenom otklanjanju kao kočnice na putu da budemo najbolja verzija sebe kada se predstavljamo drugima?

“Ovdje već zadiremo i u psihologiju čovjeka. Na poslovnim konferencijama ljudi su opterećeni svojim pozicijama, statusima, mjerljivim rezultatima i postignućima kojima se porede sa drugima. Često zaboravljamo da smo samo – ljudi. Da našu vrijednost ne određuje ni pozicija ni broj nula na računu – ni ličnom ni na računu kompanije. A oni koji dopiru do srca ljudi, kroz svoje djelovanje, najčešće su oni koji drže motivirajuće i inspirative govore i javne nastupe – oni zaista prave pozitivne promjene. Zbog toga je važno razmišljati kako nekome možemo pomoći, a ne prilikom susreta već u excelu razmišljati kako tu osobu možemo iskoristiti za vlastite ciljeve. Nije fokus na nama, fokus je uvijek na poruci koju možemo prenijeti.
Neka se prilikom susreta s nama ljudi osjećaju da su nam najsimpatičnija osoba u tom trenutku. To ljudi pamte!

Za više informacija o treningu javnog nastupa pišite na email: [email protected] ili pozovite na broj: 061190110