IT i Tehnologija

Poslovanje zasnovano na pretplatnicima – novi imperativ za sve kompanije


Zlatni rudnik modernog poslovanja kompanijama bi trebali biti pretplatnici, jer obećavaju povrat uloženog, ideja je koja je vrlo često zastupljena u današnjem biznisu.

Kompanije bi trebale da se fokusiraju na pretplatnike koji su “zaključani” u određenom vremenskom periodu, a ne na kupce koji se u bilo kom trenutku mogu odlučiti za drugog dobavljača. Primjera radi, mnogi „youtuberi” zarađuju ogromne sume novca od svojih snimaka zahvaljujući upravo svojim pretplatnicima.

Tokom proteklih godina vidjeli smo ekspanziju novih vrsta poslovnih modela koji su dizajnirani da zadrže kupce koji se konstantno bave izgradnjom dugoročnih odnosa. Nekada je sve bilo zasnovano na stvarima; sticanje novih kupaca, isporuke robe, fakturisanje za jednokratne transakcije. U novoj eri, sve je zasnovano na odnosima. Kupci su se promijenili i sve više njih postaju pretplatnici, jer iskustva pretplatnika formirana na izvršenim uslugama stvaraju jasniju sliku o njihovim potrebama, bolje od statičnih ponuda.

Fokusiranje na odnose zahtjeva novi način razmišljanja. U pretplatničkoj ekonomiji i u modernom biznisu kompanije bi trebale da se fokusiraju na kupce a ne proizvod ili uslugu, a formula za rast leži u pružanju višekanalnih iskustava i usluga koja se vremenom poboljšavaju. Kompanije trebaju težiti ka praćenju i zadržavanju postojećih pretplatnika i pronalaženju novih načina isporuke vrijednosti kupcima s kojima će moći izgraditi dugoročnu lojalnost. Pretplatnička ekonomija je nova era sa novim imperativom za sve kompanije – pretvorite svoje kupce u pretplatnike jer će to uspostaviti obostrano koristan odnos za obje strane.

Vjerovatno najpoznatiji pretplatnički model na svijetu je Amazon Prime. Sa brojem pretplatnika većim od 80 miliona samo u Americi, za 99 dolara godišnje nudi filmove i muziku, brzu isporuku robe i čak popuste na hranu za bebe. Članovi programa imaju pristup brzoj dostavi, ekskluzivnim televizijskim emisijama na platformi Amazon Prime Video, kao i dodatnim pogodnostima pri korištenju glasovne platforme Alexa, koja korisnicima omogućuje kupovinu. Amazon se usredotočio na povećanje broja pretplatnika, što je rukovodstvo kompanije svojevremeno nazvalo “najvažnijom bazom klijenata”.

Jedan od najpopularnijih muzičkih servisa na svijetu – Spotify, posjeduje 159 miliona aktivnih korisnika, od kojih je 71 milion „premium pretplatnika“. Pretplata, odnosno “Premium” usluga, dozvoljava korisnicima uklanjanje reklama i preuzimanje muziku za slušanje kad nema internetske veze. Iako su vjerovatno mnogi mislili da će Spotify izgubiti klijente zbog konkurencije kao što je npr. Apple Music, to se ipak nije desilo. Danas Spotify ima dvostruko više pretplatnika u odnosu na Apple Music i ove godine taj broj planiraju podići na između 92 i 96 miliona premium korisnika.

Generalno posmatrajući, ekonomski potencijali interneta su nesagledivi, a baze pretplatnika se mogu smatrati trajnom “imovinom” u kojoj firme mogu investirati. Pretplatnički bum će se bez sumnje nastaviti. Vrijedi pomenuti i nedostatke pristupa pretplati. Prvo, kompanije moraju platiti unaprijed kako bi privukle nove pretplatnike. Drugi problem je to što su pretplatnici u velikoj mjeri nelojalni. Na kraju ugovornog perioda neki se okreću drugom provajderu a ubrzanje preslaka novim provajderima uslovljeno je ogromnom konkurencijom ili dizanjem cijena. Treći problem je zasićenje u svijetu digitalne pretplate. Primjera radi, oko 118 miliona američkih domaćinstava sada je pretplaćeno na preko 200 miliona streaming medija, e-trgovine i drugih usluga zasnovanih na webu. Procjene navode da će do 2027. godine taj broj porasti na preko 350 miliona. Prvi znak problema bi mogla biti činjenica da nema dovoljno Amerikanaca koji bi pokrili toliko tržište.